Blog Layout

Seikkailua rakentamassa osa 1

Seikkailua rakentamassa osa 1: Miten pakohuoneita suunnitellaan?

pakohuone-suunnittelu
Tämä on yksi yleisimmistä meiltä kysyttävistä asioista, ja kerromme vähintäänkin mielellämme aiheesta! Pakohuonesuunittelumme on vuosien varrella kehittynyt todella paljon, sillä uudet tekniikat - ja tietysti suunnittelijoiden alati kehittyvä ammattitaito - mahdollistavat nykypäivänä valtavan määrän uudenlaisia toteutuksia.

Aloittaessamme vuonna 2015 pakohuonepelille tyypilliset tekijät olivat tunnin aikaraja ja lukuisat erilaiset riippulukot. Tehtävät toteutettiin pitkälti muun muassa printtejä, värejä sekä numeroita hyödyntäen.

Uuden sukupolven seikkailut

Nykypäivänä erilaisia “lukkoja” on vaikka millä mitalla. Oikeastaan nämä eivät monesti ole lukkoja laisinkaan, vaan tehtävän ratkaisu voi olla vaikkapa esineen tiettyyn paikkaan laitto, tietyn äänen soittaminen, vipujen oikeisiin asentoihin asettaminen, merkityn kohdan kosketus tai vaikka lisätyn todellisuuden AR-napin painaminen. Voidaan jopa sanoa, että pakohuoneala on kokenut perustavanlaatuisen mullistuksen.

Siksi puhumme tuoreimpien seikkailujemme kohdalla uuden sukupolven (lukottomista) kokemuksista. Myöskin toinen pakohuoneista tuttu elementti, eli pelikello, on jätetty osasta pelejämme kokonaan pois. Näin on toimittu, mikäli aikaraja ei liity kiinteästi pelin teemaan. 

Pakopeleissä keskiössä on ajantajun menetys sekä flow’hun ja pelin maailmaan uppoutuminen. Kuljemme koko ajan kohti täysivaltaisempaa elämystä - unohtamatta tietenkään aina tärkeitä hauskuutta ja yhdessä tekemistä!

Pakohuoneiden varhaisina vuosina peleissä harvemmin nähtiin myöskään efektejä. Peli saattoi alkaa introvideolla, tai uv-valo saattoi syttyä pelin aikana muuttamaan tunnelmaa, mutta vaihtoehtoja toteutuksille oli rajallisesti. Nykypäivänä suuret tehtäväkokonaisuudet voivat olla täysin audiovisuaalisia, kokonaisen huoneen voi rakentaa ilman yhtäkään riippulukkoa ja tehtävät on helpompi suunnitella immersiota, eli toiseen todellisuuteen uppoutumista tukeviksi.

Vain taivas on rajana - vai onko sekään?

Teknisen kehityksen lisäksi ammattitaitomme rakennuksessa ja lavastuksessa on tullut niin suuria harppauksia eteenpäin, että suunnitteluvaiheessa ei tarvitse hirveästi miettiä, voisiko tälläisen toteuttaa, vaan uskallamme lähteä suunnittelemaan vaikka avaruusalusta. Se, mitä fyysisesti ei voi rakentaa, on usein mahdollista luoda digitaalisesti vaikka video- tai valotehosteiden muodossa.

Avaruusaluksista puheenollen Jyväskylään toukokuussa avautuva Horizon-pakopelimme on jokin aika sitten siirtynyt suunnittelusta rakennusvaiheeseen ja nyt onkin taas oiva aika valottaa prosessia, joka jokaisen pelimme taustalla on.

Meille on kunnia-asia, että suunnittelemme ja rakennamme huoneet alusta loppuun itse. Meidän huoneet ovat siis suomalaista käsityötä! Toki meiltä löytyy myös paljon teknistä taituruutta ja tällä kertaa olemme muun muassa lisänneet osaamistamme 3D-elementtien luomisessa.
Pakohuoneen resepti:

Prosessi lähtee liikkeelle toimintaympäristön analysoinnilla, asiakkaiden palautteiden perkaamisella, segmenttien tutkimisella ja trendien pureskelulla. Niistä saadaan hyvä taikinajuuri aikaiseksi. Juuri laitetaan hetkeksi lepäämään ja siirrytään seuraavaan vaiheeseen: Johdettuun luovaan hörhöilyyn - joku voisi tätä kutsua brainstormaamiseksi.

Hörhöilyn aikana annetaan ajatusten lennellä ja pyritään löytämään tiiminä parhaat teemat huoneelle - asiakas ja trendit pidetään tässä kaiken aikaa mielessä. Oikeiden teemojen löydyttyä sekoillaan lisää ja luodaan teemojen ympärille synopsikset eli lyhyet tiivistelmät tarinoista. Näitä teemoja sitten mäskätään ja mutustellaan siihen asti, että meillä on suuri määrä ideoita, joista osa erinomaisia ja osa sellaisia, jotka heitetään kaaressa ö-mappiin. Armottoman karsinnan jälkeen jäljelle jää paras teema ja taustatarina. Nämä kaksi sekoitetaan juureen ja laitetaan takaisin lepäämään. Hörhöilyyn käytämme yleensä aikaa 2-3 viikkoa.

Sittenpä alkaisi olla ihan potentiaalinen taikina kasassa. Ei siitä kyllä vielä leipää leivota. Seuraava vaihe on erityisen haasteellinen, ja siinä otetaan aina mittaa meidän ammattitaidosta. Tämän vaiheen lopulla tuntuu joka kerta siltä, että aivoja ei ole päässä enää ollenkaan. Nyt puhutaan siis pakohuoneiden pihvistä eli huoneen tehtävistä. Pöytään isketään kyseisen huoneen pohjapiirros ja taustatarina.

Canvas on tyhjä - 3, 2, 1… action! Tätä vaihetta on hieman vaikea kuvailla. Tehtäväpolun varrelle pitää nyt saada luotua kukin yksittäinen tehtävä: mielessä pitää pitää tehtävän vaikeustaso flow’n rakentamiseksi, ja lisäksi tehtävän tulee kuljettaa huoneen tarinaa loogisesti eteenpäin. Tehtäviä suunnitellaan koko tiiminä, yksinään, pareittain, kolmistaan. Niitä suunnitellaan etänä, yhdessä, ulkona, sisällä, ja välillä myös keskellä yötä - silloin ne parhaat ideat tuppaavat tulemaan. Ammennetaan ideoita eletystä elämästä, elokuvista, kirjoista, ihmisten kohtaamisista, ihan mistä tahansa! Aivoista puserretaan viimeisetkin mehut suunnittelupapereille ja samaan aikaan niitä muokataan, kehitetään ja huonoimmat raakataan roskiin.
Valmista tuli - ainakin paperilla!

Lopulta käsissä on niin sanottu master file, kyseisen huoneen resepti, joka pitää sisällään huoneen tarinan ja pelin kulun tehtävä tehtävältä - missä mikäkin elementti ja tehtävä sijaitsee, miten se liittyy tarinaan, mitä sen selvittämiseksi tarvitaan ja mitä sen suoritettua saadaan. Master fileen on kirjattu myös juonenkäänteet ja loppuratkaisut.

1-2 kuukauden rutistus ja, ah, kuinka ihanalta suunnitelma näyttääkään, niin selkeää ja kaunista luettavaa. MUTTA, suunnitelma on vain asioita paperilla, pelkällä reseptillä ei leipää leivota. Millaista elektroniikkaa, lavasteita, värejä, ääniä ja tehosteita me tarvitsemme, jotta paperilla olevat asiat muutetaan elämykselliseksi seikkailuksi? 

Kerromme siitä lisää seuraavassa osassa!

Jyväskylän uusin seikkailu Horizon tulee ennakkomyyntiin huhtikuussa 2023.


Uuden sukupolven seikkailuita meiltä löytyy kaikilta toimipisteiltä:



Hyvinkää: Back in Time

Jyväskylä: The Source ja pian valmistuva Horizon

Tampere: The Dream ja The Train

Tekijä Jenna Ruisaho 06 Sep, 2023
Pakohuonepeli tyhypäivien aktiviteettina: Yhteistyötä, pulmia ja hauskanpitoa
Tekijä Jenna Ruisaho 20 Jun, 2023
Seikkailua rakentamassa 2 - Pakohuoneen rakentaminen: Miten toteutetaan seikkailu?
20 Jun, 2023
Pelinvetäjän vinkit onnistuneeseen pakopelikokemukseen! 10 vinkkiämme pakohuonepelissä onnistumiseen
kaksin-pakohuoneeseen
15 Jun, 2023
Näin onnistut pakohuoneessa kahdestaan! 10 vinkkiä kahden hengen pakohuonepelissä onnistumiseen
Tekijä websitebuilder 22 Jun, 2021
Pakohuoneessa et tarvitse fyysistä voimaa tai erityistaitoja: tiimityö ja looginen päättelykyky ovat avainasemassa. WayOutin huonepakopelit sopivat hyvin ohjelmanumeroksi monenlaiseen tarkoitukseen – esimerkiksi illanviettoon, työporukan tiimiytymiseen tai vaikka hauskaksi tekemiseksi perheelle. Tässä blogitekstissä kerromme tarkemmin, miten huonepakopelejä voidaan soveltaa erilaisille ryhmille.
Tekijä websitebuilder 27 Feb, 2020
Pakomatka Eurooppaan: 5 päivää, kaksi maata, 16 pakohuonetta
Show More
Share by: